torsdag 11 april 2013

Ulricehamnsbanan Bottnaryd - Västra Jära

Bottnaryd
Ungefär härvid ska stationen ha legat.
www.samlingsportalen.se finns några bilder.
Se även Ulricehamnsbane-filmen som jag tipsat om tidigare.

Före detta stationsområdet.
Här lämnar vi Bottnaryd.

Raka spåret mot Västra Jära.


Rallarloppet finns numera även för löpare.
Jag får väl återkomma i September.

Oregelbunden snösmältning i dom här trakterna.

Det är som sagt väldigt ont om kurvor på Bottnaryd-Västra Jära sträckan.


Hart skymtar man Västra Järas stationshus.

Till höger har vi stationens uthus som ser ut som ett flertal andra uthus längs Ulricehamnsbanan.
Stationshuset som för övrigt finns kvar finns fotograferat på www.samlingsportalen.se från både 1960 och 1964.


15 kommentarer:

  1. Du såg inga rester av plattform eller annat vid Fläckebolids gamla hpl mellan V Jära och Bottnaryd i området, som kallas Skogslid på nutida kartor?

    SvaraRadera
  2. Nä, det var nog lite mycket snö + att jag var lite dåligt påläst innan jag gav mig iväg. Men jag kommer absolut att återvända till denna sträckan för att leta efter plattformen. Har även för mig att det skulle funnits ett stickspår här någonstans eller var det kanske mellan Bottnaryd och Torhult.

    SvaraRadera
  3. Angående plattformen vid fläckebolid så finns inget mer än en upphöjning av marken. Det har även funnits en mindre stations byggnad vid fläckebo, men den revs tidigt tror det va i början av 50-talet. En bild av byggnaden fins i boken "Bottnarydsbygdens utveckling i bild" sida 40. Det fanns ett stickspår efter Bottnaryd mot Jkpg (efter mullsjövägen) som gick bort till sjön stråken där de lastade timmer som kom på sjön. I dag bilväg. Ska även funnits ett lite sågverk där. På andra sidan av Bottnaryd fanns även två stickspår till två olika grustag (statens jvg & skånska cement) vilket användes fram till 1966, sex år efter nerläggningen. Stationen i Bottnaryd användes av posten fram till 1980 då byggnaden revs, samma år som jag föddes så jag fick aldrig se den.. Det va tal om att flytta den men så blev icke fallet.

    SvaraRadera
  4. Jag kan komma med ett tips åk till stationen i Ubbared mellan Bottnaryd och Ulricehamn. Den stationen är orörd sen nerläggningen (iaf sist jag var där ca 2-3år sen).

    SvaraRadera
  5. Tack för tipset om Ubbared, jag får springa dit och kolla någon gång. Vet du om det finns några resten efter sågverket?
    Jag har ännu inte varit väster om Bottnaryd har du några tips därifrån? Man vill ju inte missa någon när man väl tar sig dit.

    SvaraRadera
  6. Nä av sågverket finns inget, vad jag hört så fanns den där fram tll 40talet men det är osäkra källor.. Jo nåt tips kanske jag har, vet inte hur påläst du är? Har läst på lite om järnvägen. Jag är född och uppväxt i och omkring Bottnaryd så dina blogginlägg av järnvägen följer jag med stort intresse.

    SvaraRadera
  7. Jag vet om ett gammalt övergivet sågverk i närheten av järnvägen mellan Bottnaryd och Jkpg, de har dock ingen koppling ihop med varandra.

    SvaraRadera
  8. Jag väl egentligen bara läst Ulricehamnsbane boken. Där står ju en del spår av rester som fanns 1990. Jag får nog låna om den boken. Mest nyfiken är jag på den gamla gruvan vid Hovslätt och om den hade något med järnvägen att göra. Det vore jätteroligt om du ville kommentera om det du vet då all info om denna järnväg är av intresse.

    SvaraRadera
  9. Jag ska göra så gott jag kan. Har också lånat den boken ett par gånger. Men om nån gruva i hovslätt har jag aldrig hört talas om, det kan inte vara nåt bergrum åt försvaret? Var skulle den ha legat isf?

    SvaraRadera
  10. Strax norr om Lidstorpsv. se del 4. En stig går upp mot dammen där hittar man lite gamla vagnar och annan bröte som antingen legat kvar sedans järnvägen byggdes eller om dom användes för frakt mellan gruvan och järnvägen??
    Du ser bilderna jag tagit därifrån. Har frågat några gamla Hovslättsbor men dom kände inte till denna. Har iofs ännu inte varit inne på hembygdsgården där borde dom veta, speciellt eftersom gruvan inte ligger mer en någon kilometer därifrån.

    SvaraRadera
  11. Det måste jag kolla upp, få åka ut på en ny upptäcktfärd nu när snön är borta!

    SvaraRadera
  12. Uthuset/förrådet som tillhörde stationen i Bottnaryd finns kvar och är flyttad till stationsvägen 14

    SvaraRadera
  13. Ja, jag tyckte jag såg ett stations uthus på fel ställe. Känns bra att få det bekräftat.

    SvaraRadera
  14. Fanns även ett stickspår vid Fläckebolid hpl. Det gick låg norr om huvudspåret.Hpl med plattform var alltså söder om huvudspåret. Man ser tydligt var stickspåret legat, men jag har för mej att det också avvecklades på tidigt 50-tal, eller nåt sånt.

    SvaraRadera
  15. Jag måste försöka ta mig tid att åka dit i sommar. Jag bommade ju en del sist.

    SvaraRadera