torsdag 17 april 2014

Husqvarnas industrispår


Foto: Rolf Johansson 1969

Husqvarnas industrispår byggdes delvis på Gripenbergsbanans gamla banvall.
Efter Gripenbergsbanans nedläggning 1935 revs all räls upp förutom mellan Jönköping Strand och Husqvarna vapen. Här användes spåret tills det nya bredspåriga industrispåret blev klart 1936. Industrispåret användes sista gången 1986 några år  därefter revs rälsen upp. På bilden ser man växeln och spåret vika av åt vänster för att gå bort mot Kinnarp där det sedan gick på Gripenbergsbanans gamla banvall.

.

 
Det finns fortfarande lite räls kvar i gräset strax efter där växeln låg uppe på Ekhagen.



Flygfoto 1949: Oscar Bladh
 Jönköpings länsmuseum.

Nere till vänster syns industrispåret som inte bara användes av Husqvarna vapen det gick bl a även ett spår in i Lindells vågfabrik. På bilden syns även ett provisoriskt spår ner till bygget av den nya elcentralen. Den gamla elcentralen syns på bilden och låg där skateparken idag ligger.

Flygfoto 1949 Oscar Bladh från Jönköpings läns museum.

Här ser man spåret korsa Huskvarnavägen för att gå vidare ner mot Vättersnäs.
Spåret började gå på Gripenbergsbanans gamla banvall ganska exakt där bilden börjar till vänster.

Foto: Rolf Johansson

Här går spåret nere i Vättersnäs. Idag är det cykelväg här.7

 
Foto: Rolf Johansson

Här ser vi nya godsbanegården. Hit flyttades den i samband med motorvägsbygget 1968.
Innan så låg den öster om bron vid Huskvarna norra station Rosendala.
 
Foto: Rolf Johansson

1968 så byggdes en järnvägsbro över motorvägen. Man kan se den gamla sträckningen av industrispåret höger i bild.


På Järnvägshistoriskt forum finns några gamla bilder på industrispåret från Rosenlund.
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?mode=thread&id=47023



Vill man läsa mer om detta så kan jag rekommendera Vår hembygd 2013. Där står en hel del om just Husqvarnas industrispår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar