torsdag 24 maj 2012

Granbäcks gård.

Granbäcks gård låg längst ned på Öxnehaga. Boningshuset brann ned 1985.
Ladan var bilverkstad från 60-talet fram tills den revs runt 1990.
Det skall även förekommit danskvällar i ladan, detta var förmodligen innan den blev bilverkstad.
Utöver detta vet jag inte mycket om Granbäcks gård så sitter du inne med  information tveka inte att kommentera.

Boningshuset 1969
foto från Öxnehagas bildbank


Boningshuset 1980
foto från Öxnehagas bildbank

1969
foto från Öxnehagas bildbank

1969
Boningshuset till vänster och en bit därifrån låg ladan.
foto från Öxnehagas bildbank

kart från mitten av 80-talet.
Kungsängsskolan till vänster, i mitten ser man vägen upp till civilförsvaret och till höger Granbäcks gård. Ladan låg precis utanför bild.

1971
Provisoriska Öxnegården låg nere vid Granbäcks gård 1970-72.
Ladan syns till höger.
foto Ove Claesson

1964
Till vänster ser man ladan(bilverkstan)
foto Ove Claesson






Karta 1954

 

15 kommentarer:

  1. Vilken gata är det, asfalterad och allt, som de går på på andra bilden? Med trottoarer dessutom.

    SvaraRadera
  2. Det är ju Klöverg.(nuvarande Kungsängsleden). Här ser man hur den slutade för att svänga ner mot (sortergården). Det låg ju ytterligare en industri där(vad det var för något vet jag inte). Den byggnaden syns ju på 68 bilden så den borde ju byggts kort efter stålpressen. Om Klöverg. var så här tjusig redan 1966 vet jag inte, jag har hört en luddig historia om att det i början bara var en enklare väg till stålpressen från undergången. Det kan ju vara så att allt snyggades till lite senare när man fortsatte med Öxnehagaleden vilket isf borde varit 67-68. Det är ju även här som man fortfarande kan se på lyktstolparna hur dom är 60-tal till strax efter sortergården för att sedan bli 70-tal till Kungsängsskolan för att sedan bli modell tidigt 60- tal.

    SvaraRadera
  3. Spännande bilder! Trots att jag gått på kungsängsskolan och gått ett antal gånger i "esset" har jag ingen riktig känsla för vad det där övningsområdet med de små stugorna låg, men jag antar att det är mitt i dagens Kittendorfsområde? Och platsen för ladan är också innanför villaområdet, eller finns några rester kvar där man kan se var den stod? Extra kul med kartan där man kan se de små husen på övningsområdet som du nämnde. Var det gamla kringbyggnader till Granbäcks eller vad var det för små stugor egentligen? Apropå "esset" förresten; när jag gick på kungsängen 93-96 gick man igenom skogen sista biten till skolan över en bro med kittendorfsvillorna till höger, men så var det inte innan villaområdet kom till va? Gick man inte liksom ner till kungsängsleden och sen parallellt med den sista biten?

    SvaraRadera
  4. Civilförsvaret var väl kamouflerat, jag gick på Kungsängskolan 84-87 och gick förbi där varje dag och har inget minne av att man kunde se husen eller barackerna. Minns dom bara väldigt diffust från dom gånger man var där. Dom hade nog inget med Granbäcl att göra eftersom dom inte finns med på 54-kartan. Vägen upp till civilförsvaret fanns innan såg jag nu, det är ju den vägen som kom från österängen och gick över järnvägen för att sedan fortsätta upp mot Öxnehaga.

    Esset fortsatte innan ända ner till cykelv. Men det gick en hyfsat bred stig där vägen nu går genom skogen, den gick vi när det inte var för geggigt ute.
    Både Granbäck och Ladan är överbyggda det går bara se var vägen in till ladan gick. Civilförsvaret låg delvis mellan ikeahusen och cykelv i skogen. Jag hat gjort en UE där en gång men hittade inget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaså det är Klövergatan man ser. Vinklar och avstånd m m lurar ju en ofta på bilder. Stora Sannas gård ser ju exempelvis väldigt nära ut på bilderna tagna uppifrån Stålpress och järnvägen. Men i verkligheten är det ju en bra bit ner dit. Den andra industribyggnaden måste väl vara där Mared finns idag och funnits sedan början av 70-talet tydligen. Undrar vad det var där från början. Den byggnaden måste väl uppförts strax efter Stålpress byggdes?

      Radera
  5. Stora Sannas gård, är det ytterligare en gård, eller är det ett annat namn för Granbäcks? Och Kungsängsskolan, jag antar att den var i princip oförändrad under sin livstid, åtminstone kändes det inte som att det fanns delar av den som var nyare än andra när jag gick där. Du har inte hittat några gamla bilder på skolan? Man skulle passat på att fråga alla gamla lärare man hade och som hade jobbat där sen den byggdes om diverse historier, men det tänkte man ju inte på då..

    En annan (svår) fråga: Jag tyckte jag såg på en av Rolf Johanssons alla bilder taget nån gång på 60-talet tror jag att det stod flertalet antenner på öxnehaga. Samtidigt var det väl så att den förra höga masten (som ersattes -95 av den nuvarande) kom till 1980, så det betyder väl att det måste funnits antenner tidigare? Den som idag står vid Lönneberga rakt uppe på skyddsrummet kanske är gammal? Det fanns ju en inte så hög mast precis intill elljusspåret vid Hökamosse, men den har jag för mig plockades ner i början av 90-talet. Känner ni till om det fanns fler master?

    SvaraRadera
  6. Stora sanna var en riktigt stor gård som låg nere vid motorvägspåfarten från Huskvarna mot Jönköping. Den revs i slutet av 60-talet när motorv. Byggdes mellan apollov. Och Brunnstorp. Du ser den på den på min blogg header. Vad Granbäck hade för connection med stora Sanna vet jag inte men några påsar måste dom nog haft ihop annars tror jag att Granbäck hade något med lönneberga att göra. Hökamosse vet jag heller inte mycket om. Du kan dock finna resterna av lagård mellan hökamosse och jordkällaren vid eljusspåret.

    Tv masten på bondberget restes 1970 och ersatte ekhagsmasten(denna användes sedan till andra sändningar tills den revs i början på 80-talet).
    När dom första masterna kom till på bondberget vet jag inte. Sambandscentralen vid lönneberg byggdes på 50-talet så då borde ju någon mast kommit upp. Men det var nog mer en mast som restes för att snabbt kunna plockas ned igen(man ville ju inte röja sig). Den masten som står där nu utnyttjar nog bara sambandcentralens grejer. Det verkar ju finnas fästen där för ytterligare en mast. Dom masterna man ser på Rolfs bild skulle ju kunna vara diverse radiomaster, jag vet inte om det är någon av dom som står kvar där nu.

    SvaraRadera
  7. Det senaste boningshuset (byggt på 40-talet) till Stora Sanna gård finns ännu kvar och är det gula tegelhuset med stenmuren runt på Azurvägen 2 i hörnet Thulevägen-Azurvägen. Vissa av de gamla ståtliga träden, (ekar),som man ser på äldre bilder står kvar där än idag. Gamla träd är ju bra riktmärken, om de fortfarande står kvar när man jämför då och nu på gamla foton m m. Stora Sanna revs 1966 och de dåvarande arrendatorerna (gården agädes då av Jönköpings stad) arrenderade då istället gården Vissmålen av (Huskvarna stad).

    SvaraRadera
  8. Ok, intressant. Resterna vid Hökamosse känner jag igen, jag har länge undrat vad som stått där, och en lagård verkar troligt. Vad gäller flera antenners vara eller icke vara vet jag att det finns ett antal krokar och ev nåt betongfundament på den lilla kullen på vänster sida ca 150 rakt upp mot elljusspåret från Glasvingevägen. Det är ju en rätt hög punkt, så där kanske har stått någon mast en gång i tiden.

    Apropå kungsängen, så minns jag en skröna om att det skulle funnits en gång mellan skolan och A6, men det antar jag var just en skröna och inte sanning?

    SvaraRadera
  9. Dom där krokarna får jag kolla upp, vägen från hökamosse till glasvingevägen fortsatte förr ner till sommarlagårn. När öxnehaga var nytt var det säkert några som genade denna vägen till Nässjövägen, nu är det ju en liten bom ivägen. Det var nog även många som genade via bågskyttestugan ner mot vissmålen(där det nu är cykelväg). Det var denna väg man åkte till bågskytteklubben mellan 63-det gick att åka Öxnehagaleden ända upp vilket borde varit 70-71 någongång då vattentornet byggdes. Tillbaka till krokarna, det gick ca 100m söder om vägen en elgata(den som grävdes ner och numera kommer upp vid öxnegården. Det skulle kunna vara rester från den.

    Ja man har ju hört en del skrönor om Bondberget, det kryllar ju av dörrar och luckor på berget och självklart så borde ju en gång till A6 ingå. Nedanför fotbollsplanerna på Ekhagen har hört att ett helt sjukhus finns insprängt i berget + plats för samtliga Huskvarnabor. Sanningen är nog den att förutom den Iofs enorma anläggningen vid Lönneberg så har nog det mesta med vattentorn att göra. Men du har väl hittat värnet vid den norra vattenreservoaren den lär ha stått där sedans ww2 och var till för att skydda Husqvarna, det finns en till vid utsikten Egnahem. Jag trodde länge att den hörde till reservoaren men det verkar vara en tillfällighet att reservoaren hamnat där. Men det är ju förståeligt att folk tror att det är ingången till bondbergets underjordiska rike den är till för att försvara.

    SvaraRadera
  10. Hmm, värnet vid den norra vattenreservoaren? Är inte säker på exakt var du menar?

    Nån som vet nåt om Järabacken? När kom den till? Har bägge nerfarterna funnits där hela tiden? När kom liften och den numera så risiga JAIF-stugan på toppen? Jag har vaga minnen av att den fungerade som servering och värmestuga skiddagar i mitten på 80-talet?

    SvaraRadera
  11. Vid Öxnehagaleden i höjd med centrum går en väg vänster ned mot reservoaren där står ett litet nedklottrat värn.

    Järabacken tror jag kom till någon gång på 40-talet, stugan är kanske sen dess. Det har även funnits ett eljusspår vid järabacken före
    Det som går där idag. Tanken var först att när eljusspåret vid öxnegården anlades skulle detta knytas ihop med jaif's eljusspår. Det drogs istället ett helt nytt spår hela vägen. Det var även tänkt att öxnegården skulle få järabackens gamla lift. Om det blev så vet jag inte, jag har för mig att det fanns en gammal lift kvar vid järabacken på 80talet som liknade den som fanns på Öxnegården.

    SvaraRadera
  12. Jaha, då förstår jag vilket du menar. Den lilla liften i Järabacken känner jag till. Min brorsa gick på skidskola där i mitten på 80-talet och han åkte i en sån liten pinnlift På motsatt sida där liften är idag. Öxnebacken åkte jag själv i vid den tiden, så det var kanske 2 olika liftar som fanns.

    SvaraRadera
  13. Min familj var de sista som bodde där innan det brann ned. Minns inte datumet, men jag minns att jag och bror var barfota när vi hoppade ut genom ett fönster,, och det var snö ute. Vi gömde oss i en bil stående på gården, dels för att vi frös och dels för att vi inte ville hamna på ett foto i nån tidning :)

    SvaraRadera
  14. Förstår att det måste varit en hemsk upplevelse för er. En sådan sak går ju en knappast obemärkt förbi.
    Jag bodde själv då i närheten och såg genom fönstret att det brann trodde först att det var ladan. Men upptäckte sedan att det var huset som brann.

    Vet du någon om Granbäcks historia får du gärna skriva lite. Jag har också försökt klura ut hur vägarna gick innan Klöverv. knöts ihop med Kungsängsleden. Själv minns jag lite diffust när den nya vägen blev klar kan varit runt 1977.
    Före detta ska det enligt vissa gått att åka bil till Kungsängsskolan på en grusväg. minns du detta?
    Jag kom iallafall ihåg att man kunde åka bil från Öxnehaga ner till Österängen via koporten. Jag har för mig att man åkte på vägen precis utanför ladan och sedan höger ner mot österängen. Kommer du ihåg något av detta?

    SvaraRadera