fredag 21 september 2012

Gamla hus på Öxnehaga 2







karta 1954



karta 1954

karta 1959
karta 1969
På kartan finns etapp 1 av det då planerade Öxnehaga med.

karta 1969
Även här ser man gator som då endast var på planeringsstadiet.
1969
Södra Öxnehaga var redan då planerat men är inte med på kartan.
1969 Planeringskarta. (Öxnehaga bildbank)
Södra Öxnehaga blev inte riktigt som det var tänkt här. Det fanns även planer på en bensinstation där vaktmästeriet kom att ligga. Planerna på att Öxnehagaleden skulle knytas ihop med Nässjövägen började att läggas ned redan nu. Ett alternativ som också förkastades pga av att vägen skulle bli för brant var att binda ihop Öxnehagaleden med Rogbergavägen.









Dubbelklicka på bilden för att förstora den.
1. Hus byggt 1930. Kollonilotterna dök upp i mitten på 50-talet när Österängen byggdes. På andra sidan järnvägen ca 200m västerut fanns en banvaktstuga fram till ca 1958
2. Granbäcks gård brann ned 1985.
3. Granbäcks lada som blev bilverkstad på 60-talet. revs ca 1990.
4. Civilförsvaret kom till i mitten av 60-talet. Här finns en byggnad markerad på 69-kartan medans det på en annan karta från 1977 finns 4 byggnader.
5. Här låg provisoriska Öxnegården 1970-72.
6. Industribyggnad från ca 1966:
7. Huskvarna stålpress 1966.
8. Torp nedbrunnet och rivet efter 1975
9. Elcentral som förmodligen byggdes samtidigt som stålpressen.
10. Banvaktstuga riven ca 1993.
11. Elstation riven år?.
12. Högvattenreservoar förmodligen byggd 1970.
13. Mindre bunker (ståvärn) för att försvara Huskqvarna vapen, likadan bunker finns vid utsikten Egnahem, förmodligen byggda runt 1940.
14. Här låg gamla Öxnegården byggd 1943, står numera vid bågskytteklubben.
15. Förrådsbyggnad(vedbod) till Öxnegården, denna flyttades sedan ned till provisoriska Öxnegården.
16. Här skall det ha legat ett litet gult hus.(skröna?)
17. Sanna´s sommarlagård riven ca:1970.
18. Sommarstuga, riven ev flyttad ca 1975.
19. Sommarstuga2, riven ev flyttad ca 1975.
20. Bågskytteklubbens gamla lokal, kom hit från Husqvarna vapen(ev Viktoriabyn) ca:1963.
21. Vattentorn byggt 1970.
22. TV-mast byggd 1970(ny mast 1995).
23. Hökamosse nedbrunnet 2012 därefter rivet. Här fanns förr några byggnader till bl a en lada, dessa revs förmodligen på 60-talet.
24. Här finns en byggnad markerad på 69 kartan dock ej på 54 kartan. Vad kan detta vara???
25. Samma som #20.
26,27 och 28. Okända byggnader som finns på 69 kartan men ej på 54 kartan ???
29,30 Hus som tillhörde stenbrottet.
31. Huset och vägen dit finns inte på 59-kartan. Förmodligen är detta något som har med bågskyttarna och göra.
32. Högvattenreservoar förmodligen byggd strax efter vattentornet men skulle lika väl kunna ha byggts några år senare.
33. Lönneberg.

Som synes så finns det en hel del ?. Vet du något om dessa byggnader eller ha några teorier, tveka inte att kommentera.

11 kommentarer:

  1. Grymt intressant inlägg! Nr 24 får jag till att ligga ungefär där mullekojorna vid skidspåren låg för några år sen. Där är väl lite eldstad och bänkar och grejor idag tror jag. Nr 18 såg jag på två ställen, nere strax öster om Öxnegården och det var intressant för jag sommarjobbade på den lägenhetslängan -97 och jag minns att jag reflekterade över en liten "tomt" utmed den lilla gångvägen ner till esset. Frågan är om man ser nåt av denna idag? Den andra nr 18 ligger alltså i skogen efter vändplatsen på blåvingevägen, det hade jag ingen aning om. Spännande. Nr 19 kan jag inte riktigt orientera mig fram till. Men det går/gick en stig från den gamla lekplatsen (80-tal) mitt emellan fällhagen och den gamla grusplanen ovanför glasvingevägen och in i skogen. Tror knappast man ser så mycket kvar av denna idag, den är nog igenvuxen kan jag tänka mig. Ska kolla nästa gång jag är där.

    SvaraRadera
  2. Ja det kanske är så enkelt att det är mullekojan, det känns dock lite skumt att dom låg ända där uppe 1969. Jag har inte varit där och kollat ännu, vi får ser vad jag hittar.

    Jag hade klantat mig lite med siffrorna en 18 ska vara 16. Apropå 16,18,19 så skulle det ju rent teoretiskt kunna finnas spår kvar av dessa har dock bara hittat någon rund konstig betonggrej vid nr.16 som lika gärna kan vara något annat.

    SvaraRadera
  3. "Elanläggningen" var 40 kV:s linjen från urspungligen Husqvarna AB till Norrahammar. Den byggdes av Vattenfall 1936. Från ställverket här norr om järnvägen gick sedan jordkabel till ett udnerjordiskt ställverk som fortfarande finns kvar på Husqvarna AB:s mark.
    Denna anläggning rivs när Jönköping Energi:s anläggning Öxnehaga fördelsningsstation står klar 1971.

    SvaraRadera
  4. 1971 tack, ett ? mindre. Besökte du denna någon gång? Isf minns du om man kom till den via Öxnehagaleden det borde man gjort sista året, men det skulle vara kul att få det bekräftat.

    SvaraRadera
  5. Skall kolla med de som var där. Har för mig att man fick gå över järnvägen?? Äterkommer

    SvaraRadera
  6. Nu finns en facebooksida "Öxnegårdsskogen på Bondberget - då och nu" med bilder, historia och kartor. /R.S.

    SvaraRadera
  7. PS. Objekt 19 fanns kvar åtminstone till 1977. DS. /R.S.

    SvaraRadera
  8. Enligt Rogberga hembygdsförening så låg backstugan Nybygget intill objekt 24 och på andra sidan gärdet dagsverkstorpet Nordskogen. Men minnesskyltarna stod visst i vägen för någon. Husen finns utmärkta på generalstabskartan från 1877, där man även ser två byggnader till. (Finns på sidan jag nämnde ovan.) Ovanför nuvarande Snabbvingevägen har IKHP noterat en ruin på orienteringskartorna - ett dike leder ju också in från milspåret dit in än i denna dag.

    SvaraRadera
  9. Mycket intressant Facebook sida, kommer att följas.
    Ang nr 19, vet du ngt om denna? Jag har hört att det ska ha varit en sommarstuga.
    Har även letat efter platsen där den låg men inte hittat några spår.
    Nr 24 borde ju då vara Nybygget, har även här kollat efter spår men ej hittat ngt.
    Nordskogen kände jag inte till, jag får springa dit och titta om jag hittar några gamla rester.
    Det vore kul om du kunde berätta så mycket som möjligt om det du vet om Öxnehaga. t ex Granbäcks gård.
    Har du några gamla bilder från Högamosse? isf kan du väl lägga upp dem på Facebook sidan, skulle vara kul att se.

    SvaraRadera
  10. Nybygget låg 50-100 m sydost om objekt 24. Det finns lite sten och buskar kvar som vittnar om backstugan som revs på 30-talet enligt Rogberga hembygdsförenings bok. Det finns sten i skogen som kan vara från Nordskogen och en del växter. Enligt kyrkböckerna beboddes husen till slutet av 20-talet. Tyvärr vet jag inget om mer om Granbäcks gård. Jag återkommer med mer info.

    SvaraRadera
  11. Letade lite efter husen idag, hittade några stenhögar mellan Mullekojorna och det stora fältet. Stötte även på en som mindes minnesskylten.
    Nybygget hittade jag dock inga rester av, får söka vidare. Är det svårt att hitta?.
    Ikhp ruinen hade han också hört om det skall finnas en orienteringskontroll där, han inte med den idag får ta den nästa gång.
    Vet du vad objekt 24 kan ha varit för något?

    SvaraRadera