tisdag 13 november 2012

Riksväg 5 Kungastenarna i Knutshult



Här har vi dom Kungastenarna i Knutshult. Foto: Claes Idéhn

Här emellan gick Riksfemman tills mitten av 60-talet???, någon kanske har ett exakt årtal?
Det var förmodar jag iallafall även en parkeringsficka här. Asfalten skrapades antagligen bort när nya vägen stod klar.
Ett gammal foto härifrån efterlyses.
Se även min tråd på Vägforum http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=56282.0

Jag kommer att återkomma med mera Riksväg 5 längre fram. Jag måste bara avsluta Ulricehamnsbanan först.

Karta 1954
Den här kartbilden bygger på ett flygfoto från 1950, här är den nya vägen redan påmålad. Detta låter lite konstigt om vägen inte blev klar förrens 1965.
Lite längre västerut. Även här så är nya vägen påmålad, det som styrker 1965 här är ju att vägen skar Ulricehamnsbanan och man byggde väl knappast ytterligare en bro i mitten av 50-talet där numera koporten finns.????

8 kommentarer:

  1. Jag har i någon bok läst att Nissastigens och Göteborgsvägens nya sträckning och därmed den nya fyrvägskorsningen invigdes i samband med högertrafikomläggningen söndagen den 3:e sept 1967 och det var ju samtidigt som motorvägen sträckan A6-Hyltena invigdes. Fortfarande var ju inte rv 40 och E4:an ej ihopbyggda via Ljungarums tpl, som även invigdes då, eftersom den nya s k Göteborgsbacken invigdes först två år senare: Hösten 1969. Jag tippar därför på att sträckan Ulricehamn-Axamo var helt klar då i sept -67. Jag vet att 1965 var byggstart för den nya vägen från Ulricehamnshållet. I samband med det revs rälsen upp Ulricehamnsbanan från Ulricehamn mot Bottnaryd, eftersom den gamla banvallen var ivägen för den nya vägen på några ställen. B la utanför Torhult.

    SvaraRadera
  2. Glömde visst skriva att det var ditt foto, jag gör det nu. foto: Claes Id'ehn.

    SvaraRadera
  3. Utdrag från Wikipedia ang historiken gällande rv 5/40:
    "På sträckan Ulricehamn–Jönköping och förbi Ulricehamn byggdes helt ny väg på 1960-talet. Den äldre vägen var mestadels alltför krokig för att använda"

    Dessutom kan det väl inte vara en slump att det finns dokumenterat att man rev upp rälsen hösten -66 för att den nya vägen skulle dras fram över banvallen. Ett vägarbete som alltså startats -65 i Ulricehamn och fortsatt mot Jönköping. Man kan ju knappast rivit upp rälsen i samma veva bara för att ta bort en befintlig bro och ersätta den med en koport!
    Att vägen kan anses som lite krokig och backig för att vara 60-talsstandard kan bero på att man kanske använde lite för mycket av den gamla sträckningen delen Västra Jära-Axamo. Man moderniserade nog de delarna i huvudsak genom att bredda dem och lägga ny beläggning.

    SvaraRadera
  4. Då är det mitten av 60 talet som gäller. Det ändå frågetecknet är att den är utritad på 54 kartan, detta är ju iofs inte så konstigt. Vägen var kanske spikat redan då och kanske var planen att den skulle byggas mycket tidigare. Var tror du?

    SvaraRadera
  5. Jag tycker det mesta talar för att det blev ny väg då runt 66-67 och att, som du säger den nya sträckningen var planerad redan i början av 50-talet, men att byggstart dröjde ytterligare ett antal år. Säkert p g a att väldigt mycket resurser gick åt för motorvägsbygget runt och förbi våra bygder. Det var ju modernt att bygga s k stadsmotorvägar genom eller förbi städer av typ Jönköpings storlek på 60-talet och i mitten av 60-talet stod motorvägen även genom Borås klar och då var man ju helt enkelt tvungna att även modernisera de riktigt gamla omoderna/trafikfarliga/olycksdrabbade sträckorna (såsom vid Knutshult exempelvis) och därför gjorde man en stor insats sträckan förbifart Ulricehamn t o m Jönköping. Sträckan Borås-Ulricehamn hade ju fått ny sträckning i början av 50-talet och den har ju tyvärr fått vara kvar tills våra dagar.

    Att sträckan Dållebo-Hester fortfarande bara är breddad och moderniserad tidig 50-talsväg, med hastigheter på 60-80 km/h råder det ju inget tvivel om. Men nu är väl motorvägsstandard på G, även där. Alltså den återstående befintliga biten mellan Borås-Ulricehamn på rv 40.

    Sedan kan man ju tycka att det var väldigt underligt att man fram till 1966-67 någon gång kunde använda den gamla vägbron över järnvägen vid Knutshult med den väldiga knycken när man skulle över bron västerut. Där måste väl hänt en del olyckor genom åren. I mitten/slutet av 60-talet var ju trafikmängden ganska anselig, trots allt och persontrafiken på Ulricehamnsbanan hade ju då varit nedlagd en 6-7 år och det gjorde väl inte belastningen mindre

    SvaraRadera
  6. Tilläggas bör kanske i sammanhanget att bron som gick över Ulricehamnsbanan byggdes på 30-talet i samband med Ulricehamnsbanan. Tydligen fanns det någon annnan gammal bro där för att kanske gå över vattendragen, som säkert rann på andra sätt före banans tid och som avvattnade Dumme Mosse. Den gamla bron sprängdes i början av 60-talet, -63 har jag för mig. Detta uppges i Thulins bok om gamla Ulricehamnsbanan.

    SvaraRadera
  7. Vet du vart den gamla bron skulle ha legat. Ang. bron på 66 bilden, när tror du denna revs, eller sprängdes?

    SvaraRadera
  8. Jag vet tyvärr inte så mycket mer just nu. Vi får forska vidare. Om man möjligtvis kan få tag på en ännu äldre karta. Kan tänka mig att man rev den senare bron ganska nära inpå att vägen drogs om. Måste ju vara farligt att ha en redan ganska gammal bro i luften om folk går då och då under, tycker man ju.

    SvaraRadera