lördag 27 oktober 2012

Ulricehamnsbanan

foto: Rolf Johansson 1969




Tänkte under hösten följa Ulricehamnsbanan från Bottnaryd till Jönköping.
Jag vill först rekommendera boken Järnvägen Borås-Ulricehamn-Jönköping av Bertil Thulin.
Sen så vill jag även rekommendera boken Götalandsbanan av Bo Carlsson, här står det en hel del om Ulricehamnsbanan.

Jag mäktar inte med hela denna sträcka i ett svep utan det blir en serie i 6 delar och precis som i
Star wars så börjar vi med del 4.

Se även kommentarer angående detta på min tråd på Järnvägshistoriskt forum:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=114474

Se även föregående inlägg om Oljeberget:
http://arunningman.blogspot.se/2012/04/ulricehamnsbanan-och-oljeberget.html

Missa inte heller denna film:
http://www.svtplay.se/klipp/100444/den-sista-jarnvagslanken-boras-jonkoping-utan-ljud

Länk till några bra 60-tals bilder:
http://www.tydal.nu/postvagnen/733685.htm

3 kommentarer:

  1. Snyggt jobb, Magnus!
    När jag såg Rolf Johanssons bild över inskriptionen i betongen första gången, så kände jag igen den sedan min uppväxt på Gräshagen, men jag kan inte placera riktigt var den finns? Kan du precisera?
    Vill även nämna ett minne jag har från barndomen, att jag och några kompisar var på upptäcktsfärd bortanför oljeberget, så långt bort som vid koloniområdet! (världen var liten då) runt 1967-68, och upptäckte till vår förundran att rälsen var borta! Den revs ju tydligen upp i slutet av 1966 då man skulle påbörja arbetet med den nya "Göteborgsbacken", som jag också minns lite vagt. Den backen med den nya sträckningen av riksväg 40 öppnade för trafik i slutet av 1969.

    SvaraRadera
  2. Börja vid bron vid Bårarp och håll utkik åt höger där ser du snart ett berg med en gjuten vägg ovanför. Jag kunde inte se texten från marken överhuvudtaget utan upptäckte den först efter att ha klättrat lite.

    Strax innan Lidtorp ligger till höger två stenar med en stig emellan följ stigen upp mot dammen så hittar du vagnarna mm. där uppe finns det även något som ser ut som ett gammalt stenbrott i marken finns även ett rör med texten skyddat eller liknande på, verkar vara någon geologisk undersökningsgrej liksom rören på oljeberget. Går du dit någon gång vore det kul om du kunde indenifiera grejorna.

    SvaraRadera
  3. Jag känner ju starkt för denna gamla järnväg, eftersom jag dagligen såg tågsätten med tankvagnar komma två gånger per dag med olja till "oljebergets förråd" sedan jag var liten och långt in på 70-talet. Jag är uppvuxen i ett av de tre höghusen på Gräshagen, så jag kunde följa tågen, uppifrån så att säga och kunde följa dem med blicken långt nerifrån jordbron. Mina första 3 levnadsår bodde jag mittemot Junegården längre ner på Gräshagen där vägporten fanns och jag minns ännu hur det på den tiden ibland kom ånglok med godsvagnar tuffandes, Vart de nu skulle. Till Bottnaryd, eller kanske t o m ända till Ulricehamn. Detta var runt 1962-63 när banan ännu var komplett. Minns också hur konfunderade jag och några kompisar blev då vi gick på utflykt t o m bortanför koloniområdet, en 2-3 km hemifrån, vilket ju var hemskt långt hemifrån då man var 8-9 år, och upptäckte till vår fasa att spåret plötsligt var upprivet. Man tog ju bort rälsen i slutet av 1966 ända från Bottnaryd fram till strax väster om oljeberget b la för att börja gräva för den nya sträckningen av riksväg 40 och den då kommande Göteborgsbacken som stod klar i slutet av 1969. Vår utflykt ägde rum 1967-68 någon gång.
    Idag tycker jag det verkar konstigt att man lade ner 12 år av byggande av banan och enormt många mannars svåra slit och umbäranden under hemska förhållanden genom denna mycket svåra terräng, för att sedan bara köra passagerartrafik under 20 års tid, innan man lade ner den delen. Kunde man inte använt banan idag för pendeltrafik Borås-Ulricehamn-Jönköping? Många åker ju den sträckan dagligen numera både vad gäller arbetspendling och pendling till våra högskolor m m. För att inte tala om allt gods hit och dit, som idag går på långtradare.

    SvaraRadera