måndag 31 december 2012

Brunstorp Riksettan & E4 lite bilder.










Riksettan 1947 strax söder om Brunstorps gård.
foto från www.raa.se







1964 foto: Rolf Johansson
I höjd med Ramada Hotell som byggdes år ??? och revs för några år sedan 2008??

Efter avfartsvägen mot den då nya delen av riksettan mot Kaxholmen så användes den gamla riksettan som påfartsväg till motorvägen som då var tvåfilig några hundra meter för att ungefär vid Brunstorps delat sig och blivit fyrfilig.
Vill man bli klok på detta foto så får man nog titta på kartan i nästa inlägg.

1968.
Motorvägen från Huskvarna norra till Brunstorp byggs.
Det ser ut som att ladan vid Brunstorps gård fortfarande står kvar.
Denna borde i så fall rivits strax efter att bilden togs.
foto Rolf Johansson
1967
Motorvägsbygge.
Foto från Rolf Johansson

1967
foto från Rolf Johansson

1968
Så här såg det ut vid avfarten vid Brunstorp några månader innan motorvägenettapen till Huskvarna öppnades.
foto: Rolf Johansson

2012
Fram till slutet av 50-talet så måste riksettan gått strax till höger om husen på bilden.

Här borde den kommit från Huskvarna.

För att gå vidare bort mot Varpa Skans.


Varpa Skans rastplats.

Här låg parkeringen till rastplatsen.
Till vänster ser men ett bord.


Det var nog ett tag sedan någon stannade här för att fika,

Vätterutsikt.


Idag används vägen för att komma till reningsverket.
Fram tills att Riksettan drogs om i slutet av 50-talet så måste vägen fortsatt över åkern bord mot gården Strand.


Har du några tillägg eller rättelser om hur Riksettan gick och om hur påfarten till E4 såg ut såg ut kommentera gärna.

5 kommentarer:

  1. Hej!

    Roligt att se att du fortsätter jobba med gamla Huskvarnabilder. Jag har också med intresse följt din utforskning av fd Ulricehamnsbanan mot Bottnaryd.

    Vad gäller gamla Riksettan vid Brunstorp tror jag du har alla de väsentliga uppgifterna rätt. När jag flyttade till Huskvarna 1963 var Riksettan redan omlagd och den nya sträckningen, dvs Grännavägen norrut gjorde en sväng upp åt höger i närheten av Brunstorps gård och var nyanlagd ungefär fram till Gisebobackens början vid Strands gård. Jag har alltså inte själv sett något av användningen av den "nedre" mer ursprungliga sträckningen. Däremot kallades alltid vägen fram till vattenverket för Gamla Riksettan, så jag har samma uppfattning som du att den användes som huvdlandsväg till dess att motorvägen byggdes.

    Jag vill också minnas att motorvägen mellan Ölmstad och Huskvarnas norra infart var på plats redan 1963. Om jag kommer ihåg rätt så byggdes motorvägen upp till Gränna i två etapper, med den södra delen från Huskvarna klar först, säg ungefär 1959. Omläggningen av Riksettan till den högre, nya sträckningen närmare Brunstorps gård gjordes med all sannolikhet som förberedelse för motorvägsbygget. När sedan motorvägen var klar övertog den rollen som "Riksetta" norrut från Huskvarna och sträckningen närmast Brunstorp blev lokal landsväg till Gisebo och sedan norrut.

    Vid planeringen av motorvägsanslutningen i norra Huskvarna tog man säkert redan på 1950-talet hänsyn till att motorvägen skulle kunna fortsätta söderut över gärdet ner till Vättern och sedan vidare längs vätterstranden ner mot Sanna. Samtidigt vet jag att det fanns krafter i Huskvarna som ville att motorvägen i stället skulle dras uppe mot Huskvarnaberget och sedan korsa Huskvarnadalen och via Öxnehaga nå Jönköping. Man ville inte lägga vägen som ett hinder mellan Huskvarna och Vättern på samma sätt som järnvägen hade blivit i Jönköping. Dock, bergsalternativet blev mångdubbelt dyrare och motorvägen hamnade där den ligger idag.

    SvaraRadera
  2. Alla de tre första bilderna (1947 - 1958 - 1962) är märkligt nog tagna nästan på metern när på samma plats. Den första bilden visar alltså infarten söderut mot Huskvarna, och den andra vägen i riktning norrut - från samma plats. På Connys första bild är den gamla Riksettan delvis spärrad av en grävmaskin och nya Riksettan går istället på en nybyggd väg i kurvan upp åt höger och fortsätter sedan på en nyanlagd väg närmare Brunstorps Gård fram till Strands gård där den ansluter till sin gamla sträckning i Gisebobacken. Kurvan upp åt höger är i stort densamma som finns kvar än idag om du kommer från Huskvarna och viker av mot Skärstad från Grännavägen omedelbart norr om Huskvarna

    I och med att Riksettan var "undanflyttad" var det möjligt att sätta igång på allvar med motorvägsbygget norrut från Huskvarna, och vägen var klar och blev Riksetta ungefär 1959 (tror jag). Den anslöt då bara rakt fram från Grännavägen på det sätt som syns på din tredje bild från 1962. Conny Rich bild från 1958 visar alltså bara ett skede innan motorvägen kom på plats, och det var ganska kort, sedan såg det ut som på bilden från 1962 fram till 1968 då motorvägen längs med vätterstranden förbi Huskvarna öppnades.

    Sett norrifrån fortsatte man 1968 den från Gränna kommande motorvägen snett ner åt höger (mot Vättern) och "kopplade loss den ifrån infarten till Huskvarna (Grännavägen). Den (mellan)gamla Riksettesvängen upp mot Brunstorps gård fick ligga kvar och istället byggde man den trafikapparat som nu kallas Brunstorpsmotet där tidigare motorvägen hade anslutit till Grännavägen, se denna bild:

    http://www.hal1.se/Rolfs_web/Rolfs_images/1969_Varen/pages/6905%2011.htm

    Vägen till vänster på mitt foto är alltså densamma som syns redan på Conny Rich bild. Som jag minns det har denna väg och backe inte alls förändrats av motorvägsbygget, utan allt grävande (bro och påfarter) skedde nedanför den gamla landsvägen mot Skärstad. (Det finns lite fler bilder från Brunstorpsmotet 1969 om du bläddrar runt lite på sidan du kommer till.)

    På din avslutande kartskiss skulle jag nog vilja ha Grännavägens anslutning till motorvägen i rak linje från Huskvarna, det var först 1968 som man "krökte till" motorvägen lite mer ner mot Vättern. Påfarten till Skärstadvägen är nog inte heller så långt fram som du ritat, utan jag vill ha det till att Skärstadsvägens uppfart i stort sett alltid (ja sedan 1958 då) har legat där den ligger idag. Men jag jobbade inte på sstadsbyggnadskontoret, så minnet kan luras!

    SvaraRadera
  3. Tack för dina svar Rolf, dom rätade ut många frågetecken.

    SvaraRadera
  4. Anslutningen till husen nedanför motorvägen vid Vättern + gamla Riksettan skedde via en vinkelrät, brant, anslutningsbacke, vill jag minnas, parallell med Roddarliden men ett kvarter söderut (alltså vid "v-et" i "Strandv" på din karta. Gamla Riksettan var avhuggen här och den del av Strandvägen som går söderut ner över gärdet fanns inte utan byggdes först i samband med motorvägen förbi Huskvarna 1968.

    Anslutningsvägen/backen jag talar om anslöt till E4:an innan själva motorvägen tog sin början. Jag tror själva den fyrfiliga motorvägen började ungefär i höjd med Brunstorps Värdshus.



    SvaraRadera
  5. Följde med stort intresse om hur du Magnus och Rolf Johansson redde ut hur den gamla riksettan gick och att motorvägen började någonstans i höjd med Brunstorps Värdshus. Jag hade inget att tillföra direkt. Hade heller ingen aning om att det funnits ytterligare en tidigare sträckning på riksettan.

    Undrar nu vad gäller bilden med biltrafiken och den gamla sträckningen om kurvan längst ner på bilden som viker av lite mot Vättern är där den gamla vägen som idag hade korsat motorvägen s a s för att ansluta på nuv sträckning vid Strand? Är den tagen i höjd med Strands gård rentav? Strax norr om reningsverket alltså? Vad gäller bilden på bussen, så trodde jag först att backen den är på väg uppför var där motorvägen gick ihop med gamla vägen och blev tvåfilig,i höjd med Brunstorps värdshus någonstans, eftersom det ser ut att saknas mittremsa där bussen kör o s v. Men efter lite mer noggrann kontroll är väl bilden tagen ytterligare norrut mer mot där motorvägen går ut emot Vättern och där motorvägen går i olika plan. Det är en liten bit för bussen kvar innan den passerar reningsverket. Eller har jag fel? Vad gäller vägen som går från Brunstorp ner mot reningsverket, så har jag flera gånger, när jag passerat den, undrat om inte den var någon tidigare av/påfart till den tidiga motorvägen. Bara haft en känsla av det,liksom.

    SvaraRadera