lördag 19 januari 2013

Motorvägsbygge Huskvarna





















1970
 foto:Rolf Johansson
Den gamla Autostradan slutade strax efter bussgaraget. Den väg som går i markhöjd strax framför Kavlabron borde vara den gamla vägen mellan Huskvarna och Vättersnäs.




1968
Järnvägsbron. Tittar man till vänster kan man se gamla spåret och den gamla bron över Huskvarna ån.
foto Rolf Johansson




1968
 foto: Rolf Johansson.
Här viker motorvägen av för att gå gamla Riksettan fram till Brunstorp.



1964
Foto Rolf Johansson
Längst upp till höger har vi Autostradan tittar man noga ser man vägen till Huskvarna söder.
Man ser även att Öxnehagaleden nyligen påbörjats.






karta 1954







4 kommentarer:

  1. Intressanta bilder. Vad gäller Kavlabron på de översta bilderna från hösten -67, så har man ju byggt de sektioner man kunde före de gamla husen med Kavlasmén b la var tvungna att rivas innan man kunde fotsätta bygget av den långa bron över Grännavägen (dagens Vårstaled). Man gjorde ju sedan en hög vägbank på Jönköpingsvägen för att bygga upp för bron. Tidigare gick ju den vägen på markplan s a s. Tänka sej att det var en rondell där tidigare med Shellmacken och de gamla husen. Där ändrade ju sig allt väldeliga med motorvägsbygget. Vad gäller grusvägen längst ner på den andra bilden uppifrån, borde det varit den, som är den gamla vägen, som ledde in till Huskvarna Söder och det borde väl varit vägen till Folkets Park för bilburna besökare, som kom via autostradan. I alla fall fram till mitten av 60-talet då Birkagatan och nedre delen av Öxnehagaleden byggdes. Tror liksom du att vägen som går nedanför Kavlabron på Vättersnässidan av motorvägen på bilden från -70,är den gamla sträckningen av Huskvarnavägen fram till Kavlaplan, som ju gick på marknivån, s a s.

    Måste även påpeka att den gamla kavlabron över ån, som tillhörde autostradan, gick några meter söder om nuvarande motorvägsbron. När motorvägsbron byggdes gjorde man även en högre bank strax väster om bron mot Österängen för att liksom plana ut den lite högre backen som autostradan hade upp mot Österängen. Den brantare backen i kombination med hal gatsten bidrog ju till att mång fordon körde in i Shellmackens tvätthall vid Kavlaplan/Shellhörnan.

    SvaraRadera
  2. Ja, motorvägen söderifrån tog ju slut vid korsningen S Apollovägen och hastigheten gick successivt ner. Den korsningen fanns kvar ända tills bygget av den nya motorvägen omöjliggjorde den med nya räcken och staket. Torde ju varit 67-68 nån gång. Min sambo född -57 minns hur hon ofta gick över vägen vid den korsningen, men det var ju mycket färre bilar vid den tiden. Hon har så starka minnen av den korsningen, som man har när man är kanske i 10-årsåldern.

    vill även påpeka ang bilden på Stora Sanna gård, att kameravinklarna ju ofta ljuger. Ser ut som gården ligger strax intill autostradan, men i verkligheten är det ju flera hundra meter ifrån där de platskrävande, kraftigt svängda på- och avfarterna till motorvägen idag får plats med råge.Före de fanns var det ju betesmarker för kreatur ända framme vid autostradan där stängsel självklart var uppförda. Man ser även på 54-kartan att vägen gick i samma sträckning som idag vid gården och att det på kartan finns anseligt stora ängar mellan gården och autostradan. Boningshuset till Stora Sanna gård finns fortfarande kvar och är det gula tegelhuset, som man ser från motorvägen som ligger vid Korsningen Azurvägen-Thulevägen. Det är byggt på 40-talet nån gång. Thulevägen är ju samma väg som gick över autostradan och ända upp till Stora Sannas sommarlagård på Öxnehagas/Sannas ängar via järnvägsundergången vid S Apollovägen fram tills det blev motorväg.
    Även ett par stora, gamla ekar finns kvar i närheten av boningshuset och ett av dem ser man bakom den vänstra lagårdsbyggnaden på den gamla bilden, om man tittar noga!Det är väl Brunstorpsberget el liknande i bakgrunden?

    SvaraRadera
  3. Missade att fylla i mitt namn på föregående kommentar. Det är givetvis Claes Idéhn, som fått fart på tangenterna igen! Svårt för att vara kortfattad som vanligt! Bara ett litet påpekande.

    //Claes

    SvaraRadera
  4. En liten kommentar till förslagen på motorvägssträckning. Det var väl Junexgrundaren och chef: Hjelme-Lundberg, som tillsammans med några andra förordade sträckningen, som skulle gå på däruppe b la på utbyggda bergshyllor och liknande, så man förstår att det förslaget kostade mycket mer. Men vilken utsikt skulle inte den sträckningen haft! Det skulle bli några vackra rastplatser där med restaurang, motell, mack liknande Vätterleden helt klart!

    Nuförtiden skulle man ju aldrig fått bygga den sträckningen vid och ute i Vättern, som det ju till slut blev. Dels hade man ju av naturskäl ej fått "slakta" den unika miljön vid vätterstranden och dessutom är det ju hela tiden en påtaglig miljöfara med alla ADR-fordon med livsfarliga miljögifter, som passerar där i hundratal varje dag. Tänk om det sker en riktig olycka där typ som vid Tranarpsbron och massa gifter rinner ut i Vättern! Dessutom hade man ju aldrig idag fått bygga en sådan motorväg som Vätterleden från Brunstorp och norrut. Den är ju mer än lovligt slingrig och backig för att vara en motorväg. Idag gör man dem mycket rakare och plattare genom mycket mer sprängningar genom berg och sådant. Å andra sidan finns det ju inte mycket pengar idag till helt nya vägar. Man ser att den vägsträckan är från samma tidsera, som den som löper förbi Nyköping mot Södertälje. kurvig och backig som sagt. Jämför de sträckorna med exempelvis betydligt nyare motorvägssträckningar, såsom delen Ödeshög-Mjölby exempelvis. visst är topografin mycket mer gynnsam där, men ändå!

    Men visst är man ändå glad för Vätterleden, som ju är en extremt vacker vägsträcka, som man hör många resenärer både nationella och utländska prisar, som bland de vackraste vägarna de åkt vad gäller vyerna! Visste ni förresten att vägen vid Braheus har sin högsta punkt c:a 250 m öh på sin långa färd från Lissabon upp till Haparanda. Det är ju inte konstigt att det ofta vintertid sker halkolyckor där då det ligger högt och öpptet med mycket blåst som polerar vägbanan.

    SvaraRadera