lördag 27 oktober 2012

Ulricehamnsbanan del 2 Västra Jära - Knutshult och riksväg 5

karta 1954



Mellan Västra Jära och Bottnaryd. Bilden är tagen mot Bottnaryd April 2012

Mellan Västra Jära och Bottnaryd. Bilden är tagen mot Bottnaryd April 2012.
Banvallen ska bli cykelväg.
foto: April 2012.



Uthuset vid Västra Jära station.
foto: April 2012

Mot Knutshult.
foto: April 2012.
Här är vägen mellan Riksväg 5 och Knutshults hållplats.
foto: Okt 2012



Här låg Knutshults hållplats.
foto: Claes Idéhn


Lite fundament från  Riks 5:an´s 40 meter långa bron som gick över järnvägen.

Här gick Riks 5:an öster om bron.

Här gick bron över järnvägen. Se filmen som jag tipsade om i inlägget om Oljeberget.

På västra sidan är det lite svårare att hitta brohuvudet.

Efter ett tag hittar man dock ut på gamla Riks 5:an igen.

Milsten, dock inte orginal.

Gjord i Bredaryd 1992, förmodligen något hembygdsprojekt.

Efter ett tag så blir Riks 5:an ganksa igenvuxen.
Tillbaka till Ulricehamnsbanan. Där gamla bron gick ser man Riksväg 40 som skar av banvallen när det byggdes.
Man lade dock till en koport.
foto från April 2012.

Efter koporten fortsätter banvallen mot Dumme Mosse.
Till vänster ser man cykelbanan som håller på att anslutas till banvallen.
foto från April 2012.

1 kommentar:

  1. Om man är lagd åt det hållet som jag, är det lätt att när man följer gamla Ulricehamnsbanan också vill kartlägga den gamla sträckningen av Göteborgsvägen/rv 40 och tidigare den gamla "riksfemman". Minns hur jag som liten pojke på väg med familjen till Göteborg och Liseberg i bil, åkte uppför Åsenvägen passerade Axombadet och på slingrande väg fortsatte mot Götet. Det tog säkert den dubbla tiden jämfört med i dag! Vägen gick ut på dagens sträckning efter Axamobadet och var ser man ju tydligt ännu. Sedan var det samma sträckning en liten bit för att sedan istället gå in mot byn Lomsjö. Sedan ut på dagens sträckning igen för att en bit före infarten till Knutshult gå in lite söder om dagens väg och där passerade man de maffiga "kungastenarna", som finns kvar där än idag (tror inte många lokalbor känner till dem, måste ses)! Hursomhelst där går den gamla vägen 1-2 km parallelt söder om dagens väg för att sedan ta stopp alldeles jämte dagens väg. Där gick den över dagens sträckning för att fortsätta på andra sidan och gå lite norr om dagens väg för att sedan gå över den gamla Ulricehamnsbanan vid den gamla järnvägshållplatsen Knutshult. Sedan gick vägen ihop i en trevägskorsning med vägen mot Angerdshesta, som finns lite norr om dagens korsning innanför grindarna vid viltstängslet. Sedan fortsatte vägen en bit norrom dagens för att sedan följa dagens sträckning fram till bensinmackarna i Västra Jära där vägen gick lite närmare järnvägsstationen Västra Jära och rakt över där mackarna ligger idag. Sedan fortsatte vägen ungefär i dagens sträckning för att vika in i byn Västra Jära för att sedan i en trevägskorsning med Nissastigen fortsätta rakt in i skogen för att kommma ut i Ledshestra och vägen, som idag går ut på dagens sträckning strax söder om Bottnaryd. Strax före den farliga korsningen vek den gamla vägen av västerut. Där står idag en skylt med "G:a Göteborgsvägen" och där går vägen förbi den gamla maffiga herrgården: Gunillaberg och sedan fortsätter vägen en bit till för att ta slut före den nya Göteborgsvägen strax väster om Bottnaryd. Resterande delar mot Göteborg får vi ta en annan gång!

    SvaraRadera