onsdag 10 oktober 2012

Ulricehamnsbanan del 6 Jordbron-Valvet

karta 1954
Här gick banvallen och en bro.

Här går Vaggerydsbanan sedans 1972. Ungefär längst till vänster i bild lades en växel till Ulricehamnsbanan (som nu endast gick till Oljeberget.)

Här går Vaggerydsbanan på Ulricehamnsbanans gamla sträckning ca 100 meter. Strax bakom mig låg Västerbrunns hållplats och strax framför mig låg banvaktsstugan (denna fanns kvar till minst 1975). 1972 knöts banan ihop med Vaggerydsspåret mellan Ryhov och Västerbrunn, innan dess vek spåret norrut ungerfär vid trädet mitt i bilden.

Slakthusspåret som knöts ihop med gamla Vaggerydssträckningen. Härvid borde växeln legat före 1972.

Bansträckningen borde gått här.

För att korsa vägen härvid.

Här finns lite av gamla sträckningen kvar. 1972 drogs den härvid om för att kunna kom in på godsbanegården.
Det har byggts om en hel del här med industrispår hit och dit. 1975 verkade en växel ha legat ungefär vid flaggorna denna växel har sedan flyttats fram till andra sidan vägen.

Ja det går fortfarande tåg här ibland ner till oljespåret. Det är inte det industrispår som syns på 54-kartan det gick lite mer norrut. Oljespåret fanns 1975 och byggdes förmodligen 1972.


Oljespåret till vänster och ett annat industrispår till höger även detta kom förmodligen till 1972.
Ulricehamnsbanan gick mellan dessa spår in i kilen bland trädet där även växeln för det industrispår som syns på 54-kartan låg.

Här ser man var spåret gick. 1972 hade växeln och ca 100 meter av rälsen borta vid Ryhovs plockats bort men här fick den vara kvar som uppställningsplats för vagnar från oljecentralen. Hur länge vet jag inte men det skall ha funnits en hel del räls kvar 1990 i allafall. Om växeln låg kvar då vet jag däremot inte. Jag vill även minnas att det fanns räls kvar här i slutet av 90-talet.

Breda slipers här måste växeln som syns på 54-kartan legat. Till vänster gick industrispåret som efter ca 100 meter delades ännu en gång för ett spår mot Munksjön och ett mot Rocksjön.
Här finns lite rester kvar. Strax blir banvallen cykelväg.

Rocksjön till vänster.

En 72-bild härifrån finns i Ulricehamnsbaneboken. Den här bron byggdes på dom gamla fundamenten i slutet av 90-talet.

Banan fortsatte in i skogen.

Hm.

Här låg växeln som användes då godsbanegården byggdes.

Ca 1 km av Ulricehamnsbanans banvall används här fortfarande. Rälsen är däremot utbytt.

Här verkar det ha funnits en vägport sedan slutet av 30-talet denna byggdes förmodligen ihop med motorvägen i mitten av 60-talet.

Bron över Artillerigatan byggdes i slutet av 30-talet, denna byggdes förmodligen om runt 1960 då motorvägsetappen Södra Apollovägen A6 byggdes. Den har säkert byggts om någon mer gång efter det.  En en gång och cykelväg har iallafall tillkommit.

Vid Valvet ca 100 meter mot Jönköping C ligger växeln och här började Ulricehamnsbanan.

3 kommentarer:

  1. http://www.jnytt.se/jonkoping/bild/34918

    Bild på bron som nämns i första bilden.

    SvaraRadera
  2. På plankartan från 1937 finns bron vid A6 med och banan är ihopknuten med SJ. Slakthusspåret slutar dock ca 50m från Ulricehamnsbanan när knöts dessa ihop? Före 1954 iallafall.

    SvaraRadera
  3. Oljespårer syns på en 62-bild så den måste kommit till någon gång mellan 55-62.

    SvaraRadera