karta 1954 |
Norr om RV 40. |
Vägport. |
Tokarps kolonistugeområde. |
Rälsen mellan Bottnaryd och Tokarp skall ha rivits upp 1966 då RV 40 började byggas. Redan 1935 åkte ett tåg mellan Gamla flygfältet till Sandserydsby för att visa upp banan för några beslutsfattare. |
Samma plats 1969 foto: Rolf Johansson |
Ytterligare en ingång, här verkar det som om något försökt bryta plomberingen. |
Pipe |
Här gick bilvägen upp till Oljeberget. Denna användes för leveranser till och från berget tills nedläggningen 1997. |
Vidare mot Jönköping. |
Här rinner det vatten under banvallen. |
I samband med nybyggnation så har det schaktats en del i vallen och den byggs om till cykelväg. Sträckningen är dock samma som förr. |
Här gick det en bro, denna revs förmodligen 1988. |
Här finns det lite banvall kvar. |
Här låg ytterligare en bro, denna revs också förmodligen 1988. |
Även här har det hyvlats lite i banvallen när den byggdes om till cykelväg. |
Till höger ser man resterna av Kabe sommarland. |
För att komma över Tabergsån och Vaggerydbanan så fick man dels flytta hela ån samt bygga en 87(?) meter lång bro. När denna revs 1988 sparade man en sektion till cykelvägen. |
Här slutar cykelvägen vid det som fram t o m 1972 var Vaggerydbanan. Jordbron med Ulricehamnsbanan forsatte Österut. Mer om detta i del 6. |
Flygfoto 1958 Oscar Bladh, Jkpg Läns Museum |
Flygfoto 1958 Oscar Bladh, Jkpg Läns Museum Nere till vänster kan man se Oljeberget under byggnation. |
http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/fakta_bergrum-jonkoping_08.pdf
SvaraRaderaEnliigt detta så fanns oljeberget mellan 1960-1997. Plomberingen skedde 2008?