tisdag 9 oktober 2012

Ulricehamnsbanan del 5 Tokarp-Jordbron

karta 1954
Norr om RV 40.

Vägport.

Tokarps kolonistugeområde.

Rälsen mellan Bottnaryd och Tokarp skall ha rivits upp 1966 då RV 40 började byggas.
Redan 1935 åkte ett tåg mellan Gamla flygfältet till Sandserydsby för att visa upp banan för några beslutsfattare.

Trodde först jag hittat stolpen till 90km´s markeringen. Denna finns på en bild tagen 1990 i Ulricehamnsboken, den syns även på 69-bilden från Oljebergsinlägget och där ser man att det inte kan ha varit den.

Till vänster gick Oljebergets stickspår med ytterligare en växel som gick  in i berget. Spåret lades ut 1955 och finns inte med på 54-kartan. Hit och ytterligen några hundra meter söderut låg rälsen kvar från godsbanegården tills 1985. Stickspåret fick ligga ytterligare ca: 10år.
Samma plats 1969
foto: Rolf Johansson

Här ligger den numera plomberade ingången. Sista vagnslasten skall ha gått inte här i mitten av 80-talet och rälsen skall ha funnits kvar tills slutet av 90-talet då den revs upp. Saneringen och plomberingen av berget gjordes antagligen några år senare.
Ytterligare en ingång, här verkar det som om något försökt bryta plomberingen.

Pipe

Här gick bilvägen upp till Oljeberget. Denna användes för leveranser till och från berget tills nedläggningen 1997.

Vidare mot Jönköping.

Här rinner det vatten under banvallen.

I samband med nybyggnation så har det schaktats en del i vallen och den byggs om till cykelväg. Sträckningen är dock samma som förr.

Här gick det en bro, denna revs förmodligen 1988.

Här finns det lite banvall kvar.

Här låg ytterligare en bro, denna revs också förmodligen 1988.

Även här har det hyvlats lite i banvallen när  den byggdes om till cykelväg.

Till höger ser man resterna av Kabe sommarland.

För att komma över Tabergsån och Vaggerydbanan så fick man dels flytta hela ån samt bygga en 87(?) meter lång bro.
När denna revs 1988 sparade man en sektion till cykelvägen.

Här slutar cykelvägen vid det som fram t o m 1972 var Vaggerydbanan.
Jordbron med Ulricehamnsbanan forsatte Österut. Mer om detta i del 6.

Flygfoto 1958 Oscar Bladh, Jkpg Läns Museum

Flygfoto 1958 Oscar Bladh, Jkpg Läns Museum

Nere till vänster kan man se Oljeberget under byggnation.









1 kommentar:

  1. http://www.sgu.se/dokument/service_sgu_publ/fakta_bergrum-jonkoping_08.pdf

    Enliigt detta så fanns oljeberget mellan 1960-1997. Plomberingen skedde 2008?

    SvaraRadera